OGÓLNOPOLSKIE, AUTORSKIE PROGRAMY, PROJEKTY 2025/26

Lp.

Nazwa programu/akcji

Termin realizacji

1
„Skąd się biorą produkty ekologiczne”- program edukacyjny/V/

cały rok

2

„#20minutdlaMATEMATYKI” –  projekt edukacyjny, edukacja matematyczna w domu i w przedszkolu VI/

3

„Matematyka w darach natury ukryta”  - projekt edukacyjny  - rozwijanie logicznego, przestrzennego myślenia, koncentracji samodzielności i umiejętności naturalnych poprzez odkrywanie matematycznych zależności i figur w naturalnym środowisku  /IV/

4

„Z Fenkiem w świecie wartości i emocji” - projekt edukacyjny wspierający rozwój społeczny i emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym /II/

5

„Przyjaciele Zippiego” - międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego /V/

6

„Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” - program propagujący czytelnictwo wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodną adaptację do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci. /I/

7

Czuciaki z krainy emocji -  projekt edukacyjny mający na celu wspieranie inteligencji emocjonalnej /I/

8

Cyfrowy przedszkolak” – projekt  edukacji informatycznej na podstawie programu autorskiego /III/

9

„Klub mleczaka” -  profilaktyka higieny jamy ustnej /II/

10

„Bajki-pomagajki” - program mający na celu ochronę i wzmacnianie rozwoju psychicznego dzieci /grupy starsze /

 

Lp.
Nazwa programu autorskiego
Termin realizacji
1 „Bezpieczny przedszkolak” -  program profilaktyki cały rok
2
„Pięknie mówię” - program profilaktyki logopedycznej
cały rok
3
Przedszkolak animatorem kultury
cały rok
4
 „Razem pokonamy trudności” - program adaptacyjny
cały rok
5
"Kim będę.." program preorientacji zawodowej
cały rok
6
„Sprawne rączki przedszkolaka
– program doskonalenia motoryki małej”
cały rok
7
„Wszystkie Smyki mają sprawne języki” program terapii zajęć grupowych dla 3-4
cały rok
8
„Sprawny, twórczy przedszkolak”
cały rok
 
Grupa, do której skierowany jest nowy program, to dzieci uczęszczające do przedszkoli w wieku 5-6 lat.
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Szczegółowe cele programu:
  • zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
  • kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
  • propagowanie zdrowego stylu życia,
  • zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o  nawykach higieniczno-zdrowotnych.
Zajęcia w programie „Skąd się biorą produkty ekologiczne” realizowane są poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, jak również opracowanego scenariusza zajęć dla nauczycieli i lekcji pokazowej. Uczestnicy programu zrealizują zajęcia edukacyjne, podczas których nauczą się skąd się biorą produkty ekologiczne, dlaczego warto je wybierać, jakie są zalecenia zdrowego stylu życia oraz jak przestrzegać zasad higieny.
Program jest skierowany także do rodziców i opiekunów dzieci, gdyż zwiększa to skuteczność programów profilaktycznych. Dlatego też nagraliśmy dwa webinaria #po1profilaktyka z udziałem eksperta  odpowiednio dla rodziców oraz nauczycieli/opiekunów.

 

„Matematyka w darach natury ukryta” to zaproszenie do świata pełnego liczb, kształtów i rytmów, ukrytych w szyszkach, liściach, patykach, kasztanach i innych darach przyrody. To matematyka, którą dziecko może zobaczyć, dotknąć, ułożyć i przeżyć wszystkimi zmysłami. W roku szkolnym 2025/2026 grupa IV będzie brać udział w Projekcie Edukacyjnym „Matematyka w darach natury ukryta”.
Celem projektu jest:
- rozwijanie logicznego i przestrzennego myślenia,
- ćwiczenie koncentracji i uważności,
- rozwijanie samodzielności i poczucia sprawczości,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo — ruchowej,
- budowanie więzi z przyrodą i rozwijanie postawy proekologicznej.

 „CZUCIAKI Z KRAINY EMOCJI” to projekt wspierający rozwój inteligencji emocjonalnej.

Główne cele:

1. Rozpoznawanie emocji - tworzenie okazji do nauki nazywania i odczytywania własnych emocji w bezpiecznym środowisku.
2. Poznanie siebie - dzieci uczą się rozumieć swoje emocjonalne reakcje i źródła zachowań.
3. Regulacja emocji - uczymy dzieci, jak panować nad emocjami, które są zbyt silne lub trwają zbyt długo.
4. Relacje i empatia - pomagamy budować pozytywne relacje i zrozumienie wobec emocji innych ludzi.
5. Świadomość emocjonalna - dzieci dowiadują się, że wszystkie emocje – także trudne – są naturalne i potrzebne.
6. Dobrostan i rozwój -  projekt wspiera rozwój emocjonalny i psychiczny dziecka w duchu radości, zaufania i bezpieczeństwa.
 

Projekt #20minutdlaMATEMATYKI – edukacja matematyczna w domu i w przedszkolu
Głównym celem projektu jest:
  • Wprowadzanie skutecznych zmian w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej poprzez świadome włączanie się do projektu #20minutdlamatematyki nauczycieli (placówek) i rodziców (czyli nie tylko edukacja systemowa, ale przede wszystkim transfer umiejętności i wykorzystywanie codziennych sytuacji w sposób matematycznie edukacyjny, a także uświadamianie rodziców, ile matematyki jest wokół i jak mogą się włączać w utrwalanie kompetencji matematycznych swoich dzieci)
Cele szczegółowe
  • Organizowanie efektywnej edukacji matematycznej wg koncepcji „Dziecięcej Matematyki” autorstwa Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
  • Zapoznanie z koncepcją „Dziecięcej Matematyki” autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, która ma przełożenie zarówno na edukację przedszkolną, jak i wczesnoszkolną
  • Motywowanie do wprowadzania zmian w edukacji matematycznej we współpracy placówek z rodzicami
  • Świadome stosowanie reguł i prawidłowe używanie pojęć matematycznych zawartych w „Dziecięcej Matematyce” przez nauczycieli i rodziców w edukacji przedszkolnej wczesnoszkolnej, jak i domowej
  • Doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie nowatorskich metod i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do prowadzenia zajęć, zabaw z edukacji matematycznej i dzielenia się tymi kompetencjami z rodzicami
  • Dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się przez dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych
  • Wykorzystywanie okazji do upowszechniania wiedzy o skutecznych metodach i sposobach uczenia matematyki
  • Utrwalenie własnych wiadomości i umiejętności z zakresu podstaw matematyki
Metody działania
Uczenie czynnościowe, czyli poprzez działanie - dziecko uczy się matematyki poprzez manipulację przedmiotami, doświadczanie, próby, popełnianie błędów, w czasie i przestrzeni.
 

 

  "Z FENKIEM W ŚWIECIE WARTOŚCI IEMOCJI"  - projekt edukacyjny

Z Fenkiem w świecie wartości i emocji”- projekt edukacyjny wspierający rozwój społeczny
i emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym, w oparciu o serię książek „Przygody Fenka”

Autorski projekt realizowany będzie w gr II. Dzieci na podstawie książeczek z serii „Przygody Fenka” wprowadzone zostaną w świat wartości i emocji.

Cele projektu:

  • Budowanie systemu wartości
  • Wychowanie do wartościtakich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość
  • Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań
  • Kształtowanie szacunku do siebie i innych
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
  • Kształtowanie postaw tolerancji

Bloki tematyczne - realizowane wartości i emocje:

  • Październik – Szacunek
  • Listopad – Uczciwość – prawdomówność
  • Grudzień - Wdzięczność – nie mogę mieć wszystkiego/ Zazdrość
  • Styczeń – Ufność
  • Luty – Odwaga / Strach
  • Marzec – Cierpliwość – czekam na swoją kolej
  • Kwiecień – Odpowiedzialność
  • Maj – Miłość/Przyjaźń

 

"PRZYJACIELE ZIPPIEGO" - MIĘZYNARODOWY PROGRAM ZDROWIA PSYCHICZNEGO /GR. V  VI/

 

"Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci w wieku 5-8 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.
 
Jest to cykl 24 spotkań, realizowanych przez nauczyciela, wychowawcę w najstarszych grupach przedszkolnych oraz w pierwszych klasach szkół podstawowych, w oparciu o bardzo starannie opracowane materiały.

 

Celem programu jest wytworzenie trwałego nawyku higieny jamy ustnej poprzez regularne szczotkowanie zębów a także spożywanie odpowiednich pokarmów przez dzieci w wieku przedszkolnym . Program pozwoli utrwalić zasady profilaktyki stomatologicznej i zmianę nawyków higienicznych u dzieci.

 

 

Projekt „Bajki-pomagajki” jest odpowiedzią na realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2025/2026, gdyż jego nadrzędnym celem jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dzieci. Tematyka przedsięwzięcia skupia się wokół konkretnych problemów, w każdym miesiącu będą realizowane poszczególne zagadnienia takie jak: wiara we własne siły, poczucie bezpieczeństwa w domu i poza nim, umiejętność współpracy, samodzielność, lęk przed czymś nowym, niechęć do jedzenia, odmienność, „sztuka” przegrywania, kłótnia rodziców, rozwód czy strata bliskiej osoby.

Główne założenia projektu dotyczą:

  • kształtowania poczucia pewności siebie, budowania wiary we własne umiejętności oraz pozytywnej samooceny,
  • rozwijania umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu i poza nim,
  • kształtowania umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu,
  • kształtowania postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, służby medycznej,
  • znajomości numerów telefonów alarmowych,
  • rozwijania umiejętności doceniania wzajemnej pomocy oraz współpracy w grupie,
  • kształtowania umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozróżniania emocji i radzenia sobie z nimi,
  • kształtowania umiejętności rozwiązywania problemów,
  • przekazywania za pośrednictwem literatury wartości takich jak: prawda, dobro, piękno, przyjaźń, szacunek, uczciwość itp.

Projekt opiera się przede wszystkim na bajkoterapii, ale wiąże się także z propagowaniem wśród najmłodszych idei czytelnictwa, w tym głośnego czytania. Tytułowe „Bajki-pomagajki” to niezwykłe historie dotyczące różnych emocji, postaw czy trudności, z którymi dzieci niejednokrotnie się borykają. Nie są one zakończone morałem, ale dzieci mogą utożsamiać się z bohaterami i przeżywać z nimi określone sytuacje. „Bajki-pomagajki” oswajają z emocjami i problemami bohaterów, a co najważniejsze zawierają wiele praktycznych wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie w trudnych chwilach. Dzięki temu wpływają również na rozwój uczuć i zachęcają do refleksji nad własnym postępowaniem, dają najmłodszym wsparcie, poczucie siły i nadzieję, wyznaczając im drogę do lepszego życia…

 

"Sanford Harmony" 

jest to  program wspierający rozwój społeczno-emocjonalny dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Pomysłodawcą programu jest amerykański przedsiębiorca i filantrop T. Denny Sanford, którego misją była pomoc w tworzeniu lepszego jutra dla dzieci i młodzieży. Program został stworzony i opracowany na Arizona State University. Jego dystrybucję na terenie Stanów Zjednoczonych rozpoczęto w 2014 roku. Od tego momentu pracę z programem podjęło ponad milion dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Program Sanford Harmony:

  • zapewnia prawidłowy rozwój społeczno-emocjonalny dzieci,
  • wspiera proces budowania wspólnoty,
  • pomaga w nawiązywaniu dobrych relacji z rówieśnikami,
  • rozwija umiejętności komunikacyjne,
  • uczy okazywania empatii i szacunku,
  • pom
    aga rozwiązywać problemy i konflikty,
  • sprawia, że dzieci chętniej chodzą do przedszkola/szkoły.

Praca z programem polega na regularnych zajęciach, opartych na ciekawych historyjkach, rozmowach i zabawach w grupie z nauczycielem oraz w parach z rówieśnikami. W codziennych przygodach dzieciom towarzyszy Zi — sympatyczny ufoludek i główny bohater programu, który chce zaprzyjaźnić się z dziećmi i poznawać wspólnie z nimi Ziemię.

 Cała Polska Czyta Dzieciom - kampania czytelnicza 

Nasze przedszkole od 2007 roku uczestniczy w programie " Czytające Przedszkola" w ramach kampanii społecznej CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM organizowanej przez Fundację ABC XXI. Celem programu jest propagowanie codziennego czytania dziecku dla przyjemności przez minimum 20 minut.
Wprowadzając codzienne czytanie w przedszkolu pomagamy dzieciom w dobrym, a może nawet w doskonałym opanowaniu ojczystego języka. Zapraszamy też znakomitych gości , którzy czytają dzieciom.
 

 "Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY" - Projekt edukacyjny 

  1. Regulamin projektu pt. „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” określa szczegółowe zasady, a także warunki uczestnictwa w ogólnopolskim projekcie.
  2. Organizatorem projektu jest Daria Bakowicz-Ryżyk oraz Przedszkole Baśniowa Kraina w Dobiegniewie.
  3. Autorem projektu jest Daria Bakowicz-Ryżyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego.
  4. Projekt został objęty patronatem przez wydawnictwo Media Rodzina.

CELE PROJEKTU
1. Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci.
2. Cele szczegółowe:
- zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,
- wdrażanie do prezentowania przez dzieci właściwych społecznie postaw oraz zachowań,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,
- rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci,
- zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,
- doskonalenie samodzielności przedszkolaków,
- kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,
- rozwijanie kreatywności dzieci oraz nauczycieli,
- stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów,
- wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych oraz opiekuńczych
- stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.

OPIS PROJEKTU:
Seria książek „Kicia Kocia” (wydawnictwo Media Rodzina) autorstwa Anity Głowińskiej opowiada o Kici Koci, jej grupie przyjaciół oraz ich perypetiach.
Projekt wprowadza dzieci w świat bohaterów poszczególnych opowiadań, prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt ma za zadanie ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla nich przyjemny, zachęcać do samodzielnego sięgania po literaturę dziecięcą, popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych. Dzięki realizacji poszczególnych zadań w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki będą miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne przygody, wczuć się w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci, które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, możemy jako nauczyciele oddziaływać na ich sposób postrzegania świata, wdrażać do odpowiednich zachowań, ukazywać właściwe kierunki działania i myślenia. Seria książek o przygodach sympatycznej kotki oraz jej paczki przyjaciół świetnie się do tego nadaje, ponieważ przedstawia świat bliski dziecku, prezentuje niekiedy duże problemy oraz ich rozwiązania w sposób nieskomplikowany i łatwy do zrozumienia dla malucha. Projekt jest zachętą do popularyzowania czytelnictwa wśród dzieci, do podejmowania przez nie różnorodnych aktywności wokół danej
opowieści. Przedszkolaki mają możliwość utożsamiania się z bohaterami książeczek, dzięki czemu zinternalizowanie pewnych postaw, zachowań oraz wartości może przyjść im z większą łatwością. Projekt ma być prosty w formie, dostosowany do wieku dzieci 3- i 4- letnich, skorelowany z podstawą programową wychowania przedszkolnego, łatwo dający się wpleść w działania dnia codziennego. Treści książek dobrane są tak, aby możliwe było zrealizowanie go w ciągu całego roku szkolnego.