OGÓLNOPOLSKIE, AUTORSKIE PROGRAMY, PROJEKTY 2025/26
|
Lp. |
Nazwa programu/akcji |
Termin realizacji |
|
1
|
„Skąd się biorą produkty ekologiczne”- program edukacyjny/V/
|
cały rok |
|
2 |
„#20minutdlaMATEMATYKI” – projekt edukacyjny, edukacja matematyczna w domu i w przedszkolu VI/ | |
|
3 |
„Matematyka w darach natury ukryta” - projekt edukacyjny - rozwijanie logicznego, przestrzennego myślenia, koncentracji samodzielności i umiejętności naturalnych poprzez odkrywanie matematycznych zależności i figur w naturalnym środowisku /IV/
|
|
|
4 |
„Z Fenkiem w świecie wartości i emocji” - projekt edukacyjny wspierający rozwój społeczny i emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym /II/
|
|
|
5 |
„Przyjaciele Zippiego” - międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego /V/
|
|
|
6 |
„Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” - program propagujący czytelnictwo wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodną adaptację do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci. /I/
|
|
|
7 |
Czuciaki z krainy emocji - projekt edukacyjny mający na celu wspieranie inteligencji emocjonalnej /I/
|
|
|
8 |
„Cyfrowy przedszkolak” – projekt edukacji informatycznej na podstawie programu autorskiego /III/ | |
|
9 |
„Klub mleczaka” - profilaktyka higieny jamy ustnej /II/
|
|
|
10 |
„Bajki-pomagajki” - program mający na celu ochronę i wzmacnianie rozwoju psychicznego dzieci /grupy starsze /
|
|
Lp.
|
Nazwa programu autorskiego
|
Termin realizacji |
| 1 | „Bezpieczny przedszkolak” - program profilaktyki | cały rok |
|
2
|
„Pięknie mówię” - program profilaktyki logopedycznej
|
cały rok
|
|
3
|
Przedszkolak animatorem kultury
|
cały rok
|
|
4
|
„Razem pokonamy trudności” - program adaptacyjny
|
cały rok |
|
5
|
"Kim będę.." program preorientacji zawodowej
|
cały rok |
|
6
|
„Sprawne rączki przedszkolaka
– program doskonalenia motoryki małej”
|
cały rok |
|
7
|
„Wszystkie Smyki mają sprawne języki” program terapii zajęć grupowych dla 3-4
|
cały rok
|
|
8
|
„Sprawny, twórczy przedszkolak”
|
cały rok
|

- zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
- kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.

„Matematyka w darach natury ukryta” to zaproszenie do świata pełnego liczb, kształtów i rytmów, ukrytych w szyszkach, liściach, patykach, kasztanach i innych darach przyrody. To matematyka, którą dziecko może zobaczyć, dotknąć, ułożyć i przeżyć wszystkimi zmysłami. W roku szkolnym 2025/2026 grupa IV będzie brać udział w Projekcie Edukacyjnym „Matematyka w darach natury ukryta”.
Celem projektu jest:
- rozwijanie logicznego i przestrzennego myślenia,
- ćwiczenie koncentracji i uważności,
- rozwijanie samodzielności i poczucia sprawczości,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo — ruchowej,
- budowanie więzi z przyrodą i rozwijanie postawy proekologicznej.

„CZUCIAKI Z KRAINY EMOCJI” to projekt wspierający rozwój inteligencji emocjonalnej.
Główne cele:

-
Wprowadzanie skutecznych zmian w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej poprzez świadome włączanie się do projektu #20minutdlamatematyki nauczycieli (placówek) i rodziców (czyli nie tylko edukacja systemowa, ale przede wszystkim transfer umiejętności i wykorzystywanie codziennych sytuacji w sposób matematycznie edukacyjny, a także uświadamianie rodziców, ile matematyki jest wokół i jak mogą się włączać w utrwalanie kompetencji matematycznych swoich dzieci)
- Organizowanie efektywnej edukacji matematycznej wg koncepcji „Dziecięcej Matematyki” autorstwa Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
- Zapoznanie z koncepcją „Dziecięcej Matematyki” autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, która ma przełożenie zarówno na edukację przedszkolną, jak i wczesnoszkolną
- Motywowanie do wprowadzania zmian w edukacji matematycznej we współpracy placówek z rodzicami
- Świadome stosowanie reguł i prawidłowe używanie pojęć matematycznych zawartych w „Dziecięcej Matematyce” przez nauczycieli i rodziców w edukacji przedszkolnej wczesnoszkolnej, jak i domowej
- Doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie nowatorskich metod i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do prowadzenia zajęć, zabaw z edukacji matematycznej i dzielenia się tymi kompetencjami z rodzicami
- Dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się przez dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych
- Wykorzystywanie okazji do upowszechniania wiedzy o skutecznych metodach i sposobach uczenia matematyki
- Utrwalenie własnych wiadomości i umiejętności z zakresu podstaw matematyki
"Z FENKIEM W ŚWIECIE WARTOŚCI IEMOCJI" - projekt edukacyjny
Z Fenkiem w świecie wartości i emocji”- projekt edukacyjny wspierający rozwój społeczny
i emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym, w oparciu o serię książek „Przygody Fenka”
Autorski projekt realizowany będzie w gr II. Dzieci na podstawie książeczek z serii „Przygody Fenka” wprowadzone zostaną w świat wartości i emocji.
Cele projektu:
- Budowanie systemu wartości
- Wychowanie do wartościtakich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań
- Kształtowanie szacunku do siebie i innych
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
- Kształtowanie postaw tolerancji
Bloki tematyczne - realizowane wartości i emocje:
- Październik – Szacunek
- Listopad – Uczciwość – prawdomówność
- Grudzień - Wdzięczność – nie mogę mieć wszystkiego/ Zazdrość
- Styczeń – Ufność
- Luty – Odwaga / Strach
- Marzec – Cierpliwość – czekam na swoją kolej
- Kwiecień – Odpowiedzialność
- Maj – Miłość/Przyjaźń
"PRZYJACIELE ZIPPIEGO" - MIĘZYNARODOWY PROGRAM ZDROWIA PSYCHICZNEGO /GR. V VI/
"Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci w wieku 5-8 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.

Celem programu jest wytworzenie trwałego nawyku higieny jamy ustnej poprzez regularne szczotkowanie zębów a także spożywanie odpowiednich pokarmów przez dzieci w wieku przedszkolnym . Program pozwoli utrwalić zasady profilaktyki stomatologicznej i zmianę nawyków higienicznych u dzieci.
Projekt „Bajki-pomagajki” jest odpowiedzią na realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2025/2026, gdyż jego nadrzędnym celem jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dzieci. Tematyka przedsięwzięcia skupia się wokół konkretnych problemów, w każdym miesiącu będą realizowane poszczególne zagadnienia takie jak: wiara we własne siły, poczucie bezpieczeństwa w domu i poza nim, umiejętność współpracy, samodzielność, lęk przed czymś nowym, niechęć do jedzenia, odmienność, „sztuka” przegrywania, kłótnia rodziców, rozwód czy strata bliskiej osoby.
Główne założenia projektu dotyczą:
- kształtowania poczucia pewności siebie, budowania wiary we własne umiejętności oraz pozytywnej samooceny,
- rozwijania umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu i poza nim,
- kształtowania umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu,
- kształtowania postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, służby medycznej,
- znajomości numerów telefonów alarmowych,
- rozwijania umiejętności doceniania wzajemnej pomocy oraz współpracy w grupie,
- kształtowania umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozróżniania emocji i radzenia sobie z nimi,
- kształtowania umiejętności rozwiązywania problemów,
- przekazywania za pośrednictwem literatury wartości takich jak: prawda, dobro, piękno, przyjaźń, szacunek, uczciwość itp.
Projekt opiera się przede wszystkim na bajkoterapii, ale wiąże się także z propagowaniem wśród najmłodszych idei czytelnictwa, w tym głośnego czytania. Tytułowe „Bajki-pomagajki” to niezwykłe historie dotyczące różnych emocji, postaw czy trudności, z którymi dzieci niejednokrotnie się borykają. Nie są one zakończone morałem, ale dzieci mogą utożsamiać się z bohaterami i przeżywać z nimi określone sytuacje. „Bajki-pomagajki” oswajają z emocjami i problemami bohaterów, a co najważniejsze zawierają wiele praktycznych wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie w trudnych chwilach. Dzięki temu wpływają również na rozwój uczuć i zachęcają do refleksji nad własnym postępowaniem, dają najmłodszym wsparcie, poczucie siły i nadzieję, wyznaczając im drogę do lepszego życia…
"Sanford Harmony" 
jest to program wspierający rozwój społeczno-emocjonalny dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Pomysłodawcą programu jest amerykański przedsiębiorca i filantrop T. Denny Sanford, którego misją była pomoc w tworzeniu lepszego jutra dla dzieci i młodzieży. Program został stworzony i opracowany na Arizona State University. Jego dystrybucję na terenie Stanów Zjednoczonych rozpoczęto w 2014 roku. Od tego momentu pracę z programem podjęło ponad milion dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Program Sanford Harmony:
- zapewnia prawidłowy rozwój społeczno-emocjonalny dzieci,
- wspiera proces budowania wspólnoty,
- pomaga w nawiązywaniu dobrych relacji z rówieśnikami,
- rozwija umiejętności komunikacyjne,
- uczy okazywania empatii i szacunku,
- pom
aga rozwiązywać problemy i konflikty, - sprawia, że dzieci chętniej chodzą do przedszkola/szkoły.
Praca z programem polega na regularnych zajęciach, opartych na ciekawych historyjkach, rozmowach i zabawach w grupie z nauczycielem oraz w parach z rówieśnikami. W codziennych przygodach dzieciom towarzyszy Zi — sympatyczny ufoludek i główny bohater programu, który chce zaprzyjaźnić się z dziećmi i poznawać wspólnie z nimi Ziemię.
Cała Polska Czyta Dzieciom - kampania czytelnicza
"Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY" - Projekt edukacyjny
- Regulamin projektu pt. „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” określa szczegółowe zasady, a także warunki uczestnictwa w ogólnopolskim projekcie.
- Organizatorem projektu jest Daria Bakowicz-Ryżyk oraz Przedszkole Baśniowa Kraina w Dobiegniewie.
- Autorem projektu jest Daria Bakowicz-Ryżyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego.
- Projekt został objęty patronatem przez wydawnictwo Media Rodzina.
CELE PROJEKTU
1. Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci.
2. Cele szczegółowe:
- zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,
- wdrażanie do prezentowania przez dzieci właściwych społecznie postaw oraz zachowań,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,
- rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci,
- zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,
- doskonalenie samodzielności przedszkolaków,
- kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,
- rozwijanie kreatywności dzieci oraz nauczycieli,
- stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów,
- wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych oraz opiekuńczych
- stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.
OPIS PROJEKTU:
Seria książek „Kicia Kocia” (wydawnictwo Media Rodzina) autorstwa Anity Głowińskiej opowiada o Kici Koci, jej grupie przyjaciół oraz ich perypetiach.
Projekt wprowadza dzieci w świat bohaterów poszczególnych opowiadań, prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt ma za zadanie ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla nich przyjemny, zachęcać do samodzielnego sięgania po literaturę dziecięcą, popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych. Dzięki realizacji poszczególnych zadań w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki będą miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne przygody, wczuć się w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci, które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, możemy jako nauczyciele oddziaływać na ich sposób postrzegania świata, wdrażać do odpowiednich zachowań, ukazywać właściwe kierunki działania i myślenia. Seria książek o przygodach sympatycznej kotki oraz jej paczki przyjaciół świetnie się do tego nadaje, ponieważ przedstawia świat bliski dziecku, prezentuje niekiedy duże problemy oraz ich rozwiązania w sposób nieskomplikowany i łatwy do zrozumienia dla malucha. Projekt jest zachętą do popularyzowania czytelnictwa wśród dzieci, do podejmowania przez nie różnorodnych aktywności wokół danej
opowieści. Przedszkolaki mają możliwość utożsamiania się z bohaterami książeczek, dzięki czemu zinternalizowanie pewnych postaw, zachowań oraz wartości może przyjść im z większą łatwością. Projekt ma być prosty w formie, dostosowany do wieku dzieci 3- i 4- letnich, skorelowany z podstawą programową wychowania przedszkolnego, łatwo dający się wpleść w działania dnia codziennego. Treści książek dobrane są tak, aby możliwe było zrealizowanie go w ciągu całego roku szkolnego.
.gif)